Yrittäjä ja tapahtumatuottaja Mikko Jokipii on nimetty Vihreiden eduskuntavaaliehdokkaaksi Vaasan vaalipiirissä.

Jokipii on monialaisen taustan omaava yhteisövaikuttaja joka on toiminut ympäri maan erilaisissa tapahtumatuotannoissa ja yritysprojekteissa. Jokipii on työskennellyt Provinssi- ja Aukusti-festiaalien parissa yli 15 vuotta, ja on tuottanut mm. Ensimmäisen Jurassic Rock -festivaalin Mikkelissä vuonna 2007, sekä on ollut mukana aloittamassa Rytmikorjaamon toimintaa 2006.

Jokipii tunnetaan myös aktiivisena pelikulttuurin ja esportsin edistäjänä Suomessa. Hän on muun muassa toiminut pelibaariyrittäjänä Jyväskylässä ja ollut osakkaana helsinkiläisessä peliravintolassa. Suomen Elektronisen Urheilun verkostokoordinaattorin toimi tarjosi Jokipiille näköalapaikan esports-kenttään ja yhteisöön. Hän sai unelmatilaisuuden päästessän käynnistämään SJK esportsin toimintaa Seinäjoella ja sen myötä tuottamaan näkyviä pelitapahtumia kuten OmaSP stadionilla lokakuussa 2017 järjestetyn ConnectionLanin ja konsoliturnaukset FIFA- ja NHL-pelisarjoissa, joissa palkintopotit voivat olla jopa kymmeniä tuhansia euroja.

Jalasjärvellä Jokipii on ollut näkyvä ja kuuluva osa yhteisöään koko aikuisikänsä. Hän oli vetämässä työryhmää joka elvytti Kino Jalasjärven toiminnan vuonna 2013 – yhteisöllisellä tuella ja talkoovoimin toimiva teatteri voi hyvin ja pyörittää kunnianhimoista ohjelmistoa kaikenikäisille päivittäin. Mikko on toiminut yli 10 vuotta Mukula ry:n puheenjohtajana ja on ollut yhdistyksen kautta vetämässä paitsi tapahtumatuotantoja, mutta myös keräämässä rahoitusta skeittipuistoon nuorille sekä eSports-tietokonehankintoihin nuorisotiloihin.

Jokipii on lisäksi työskennellyt Yhdysvalloissa Sundance Film Festivaleilla vuodesta 2016, aluksi vapaaehtoisena mutta nyttemmin esimiestehtävissä.

Mikko Jokipii äänestettiin Kurikan kaupunginvaltuustoon keväällä 2017, ja viikko sitten päättyneissä seurakuntavaaleissa hänet äänestettiin myös Kurikan kirkkovaltuustoon poliittisesti sitoutumattoman #tahdonkirkossa -ryhmän listalta.

-Koen omimmaksi asiakseni yhteisövaikuttamisen ja nuorten auttamisen. Olemme yhteiskuntana valtavan teknologisen ja rakenteellisen murroksen edessä, johon vastaus ei ole yksioikoinen. Ihmisten pitää löytää merkityksiä muualtakin kuin työelämästä, ja meillä pohjalaisilla on erityisen hyviä malleja tähän. Viime vuosien ponnistukset kansalaispalkan parissa ovat mielestäni olleet erittäin kiitettävä kokeilu, ja työskentelisin etenkin tämän asian eteen eduskunnassa. Uskon että kaikki nämä haasteet voidaan kohdata unohtaen meitä jakavat tekijät. Uskon että ne voidaan kohdata ainoastaan yhdessä.